JemyzGłową

Siemię lniane i jego tajemnice – wartość zdrowotna, czy mielić, jak przechowywać

Dietetyk Magdalena Ziółek

Dietetyk Magdalena Ziółek

Jestem licencjonowanym dietetykiem z wyższym wykształceniem, który pomoże Ci zmienić swoje nawyki żywieniowe i zadbać o swoje ciało oraz spokojny umysł.

Siemię lniane i jego tajemnice – wartość zdrowotna, czy mielić, jak przechowywać

Siemię lniane – mielić czy nie mielić?

Postanowiłam rozwikłać przed Wami zagadkę która nurtuje wiele osób i to zarówno „zwykłych” konsumentów jak i ekspertów ze świata żywienia. Siemię lniane jest jednocześnie ogromną bombą zdrowia oraz sporą zagadką…

W tym wpisie dowiesz się:

Co dobrego wnosi do Twojego zdrowia siemię lniane

Jak powinno się je przechowywać

Czy trzeba mielić siemię lniane i w jaki sposób

Czy warto kupować gotowe mielone siemię ze sklepowej półki

Wartość odżywcza nasion lnu

40% nasion lnu to tłuszcze z czego aż 60% stanowią sławne kwasy omega-3. Czemu sławne? Bo są niezbędne m.in. do budowy tkanki mózgu, syntezy hormonów, wspomagają proces przemiany materiii i obniżają cholesterol, mają działanie przeciwmiażdżycowe!

To o czym ostatnio Wam wspominałam – len jest remedium na wiele problemów jelitowych – zawarty w nim błonnik zapewnia prawidłową perystaltykę jelit i pozwala wyregulować pracę przewodu pokarmowego, znacznie ułatwia wypróżnianie i zapewnia uczucie sytości.

Co więcej, len wiąże w  jelicie zbędne produkty przemiany materii, w tym toksyny i pomaga usunąć je z organizmu. 

Rozpuszczalne frakcje błonnika pokarmowego przywracają także prawidłowy skład mikroflory jelita, zapobiegając biegunkom czy wzdęciom! Poprawia stan pacjentów z zespołem jelita drażliwego (zmniejsza częstotliwość zaparć)

Zawarte w nim duże ilości witaminy E zapewniają działanie antyoksydacyjne a więc chronią przed działaniem stresu oksydacyjnego.

Len zawiera również hormony ro ślinne zwane fitoestrogenami, które wykazują działanie przeciwnowotworowe, hepatoprotekcyjne (ochrona wątroby), zmniejszają również niekorzystne objawy menopauzy u kobiet oraz mają działanie hipoglikemizujące

Siemię lniane stosowane jest często w przypadkach podrażnienia żołądka czy jelit ponieważ zawarte w nich śluzy roślinne osłaniają i powlekają ściany przewodu pokarmowego, łagodząc ich podrażnienia.

Nasiona lnu możesz spożywać jako dodatek do mnóstwa dań: na surowo jako dodatek do sałatek, twarożków, jogurtów czy koktajli, ale możesz też przyrządzić z niego obłędną ziemiankę na którą przepis znajdziesz na moim profilu! Możesz też dodać go do porannej owsianki czy jaglanki albo nawet posypać nim kanapki…możliwości jest naprawdę dużo!

Warto spożywać również olej lniany jako dodatek np. do sałatek, kaszy, składnik dipów i sosów sałatkowych- ważne aby używać go na zimno, bez podgrzewania bo straci swoje dobroczynne właściwości! Jest jednym z najcenniejszych elementów zdrowej diety i świetnie nada się dla osób zmagających się z trądzikiem – bardzo poprawia kondycję skóry, łagodzi stany zapalne. 

Jak przechowywać siemię lniane?

Siemię lniane po otworzeniu opakowania najlepiej przesypać do nieprzeźroczystego, szczelnego opakowania i trzymać w niezbyt ciepłym miejscu.

Natomiast jeśli masz już zmielone siemię to: umieść je w szczelnym słoiku z ciemnego szkła, trzymaj w chłodnym i nienasłonecznionym miejscu (np. W lodówce) – i pamiętaj, zmielone siemię przechowuj maksymalnie tydzień, po tym czasie może nie mieć już takie wartości jaką powinno, bo dojdzie do utlenienia korzystnych kwasów.

Czy trzeba mielić siemię lniane i w jaki sposób?

TRZEBA. BEZ ŻADNYCH WĄTPLIWOŚCI. TRZEBA. 

Osłonka która otacza siemię jest całkowicie odporna na trawienie i nie ma szans aby nasz organizm cokolwiek z niego przyswoił. Możesz wykonać próbę jeśli mi nie wierzysz – zjedz ok. 30g niezmielonego siemienia i bacznie obserwuj swój stolec przez kolejne kilka dni 😉 

W JAKI SPOSÓB? Możesz użyć elektrycznego młynka do kawy – szybkie i proste. Ja zawsze tak robię. Jeśli przygotowujesz koktajl i wrzucasz wszystko do blendera, to możesz pominąć mielenie bo blender zrobi to za ciebie. 

Druga opcja to namoczenie siemienia – należy je zalać i zostawić na kilka godzin – wtedy również stanie się strawne dla naszego organizmu.

Czy warto kupować gotowe mielone siemię ze sklepowej półki

Moim zdaniem: niezbyt. Nie wiesz w jaki sposób było przechowywane od momentu produkcji, a mogło być tak że warunki były na tyle niekorzystne, że cała cenna wartość siemienia już dawno wyparowała.

Udostępnij:

Facebook
Email

Polecane posty: