JemyzG艂ow膮

Wszystko co musisz wiedzie膰 o wodzie – bez picia nie ma 偶ycia💧

Dietetyk Magdalena Zi贸艂ek

Dietetyk Magdalena Zi贸艂ek

Jestem licencjonowanym dietetykiem z wy偶szym wykszta艂ceniem, kt贸ry pomo偶e Ci zmieni膰 swoje nawyki 偶ywieniowe i zadba膰 o swoje cia艂o oraz spokojny umys艂.

Wszystko co musisz wiedzie膰 o wodzie – bez picia nie ma 偶ycia💧

Koniecznie zajrzyj na m贸j kana艂 na YouTube po film ze wskaz贸wkami, jak mo偶esz zwi臋kszy膰 ilo艣膰 wypijanej wody w ci膮gu dnia!

wodaa

Woda stanowi a偶 50-70% masy cia艂a cz艂owieka i jest strukturaln膮 cz臋艣ci膮 kom贸rek oraz tkanek organizmu. Niestety, nie jeste艣my w stanie magazynowa膰 jej du偶ej ilo艣ci, dlatego te偶 tak wa偶ne jest jej regularne dostarczanie w ci膮gu dnia.

Woda pe艂ni niezliczony szereg funkcji w organizmie:

  • Bierze udzia艂 w procesach trawienia pokarmu i wch艂aniania sk艂adnik贸w od偶ywczych,
  • Bierze udzia艂 w procesach wydalania szkodliwych produkt贸w przemiany materii,
  • Uczestniczy w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej organizmu
  • Jest rozpuszczalnikiem dla zwi膮zk贸w chemicznych, a tak偶e no艣nikiem substancji od偶ywczych i metabolit贸w,
  • Umo偶liwia prawid艂ow膮 prac臋 m贸zgu,
  • Zapobiega zaparciom

Jakie s膮 objawy i skutki odwodnienia?

Pierwsze co powinno nas zaniepokoi膰 to ciemne zabarwienie moczu i jego ma艂a obj臋to艣膰.

W dalszych stopniach pojawiaj膮 si臋 zaparcia, sucha sk贸ra i b艂ony 艣luzowe, duszno艣ci oraz os艂abienie i b贸le g艂owy. A to tylko kilka z ca艂ej listy skutk贸w odwodnienia. Wypisz臋 Wam tutaj troch臋 z nich, 偶eby艣my wszyscy mieli wi臋ksz膮 艣wiadomo艣膰 jak istotny jest dla nas ten 偶yciodajny p艂yn.

❗Pocz膮tkowe oraz dalsze (bardziej powa偶ne) skutki niedostatecznej poda偶y b膮d藕 nadmiernego wydalania wody to:

  • zmniejszenie apetytu
  • zaburzenia koncentracji
  • dra偶liwo艣膰
  • senno艣膰
  • zaburzenia rytmu serca
  • zaburzenia wydalania moczu
  • zmiany ci艣nienia krwi
  • udar cieplny
  • kamica nerkowa
  • rak p臋cherza moczowego

Pami臋tajmy, 偶e grupami szczeg贸lnie nara偶onymi na odwodnienie s膮 niemowl臋ta oraz osoby starsze! Nale偶y tak偶e zachowa膰 szczeg贸ln膮 uwag臋, w przypadku wyst臋powania wymiot贸w, biegunki, gor膮czki oraz wszelkich infekcji, poniewa偶 nasze zapotrzebowanie wtedy zdecydowanie wzrasta!

💧😋Ciekawostka dla tych, kt贸rym zale偶y na redukcji masy cia艂a: niedob贸r ju偶 1 szklanki wody na dob臋 spowalnia nasz膮 przemian臋 materii o ok.3%, a wi臋c mo偶e zmniejsza膰 efektywno艣膰 procesu odchudzania!

JAK pi膰 wod臋?

Jak zawsze – z g艂ow膮

✅S膮 3 z艂ote zasady: REGULARNIE, CZ臉STO, MA艁YMI PORCJAMI 鈥 wtedy jej wch艂anianie zachodzi stopniowo i najbardziej efektywnie, zapewniaj膮c nam odpowiednie nawodnienie

❗Wa偶ne, aby nie czeka膰 na uczucie pragnienia bo jest ono ju偶 pierwszym stopniem odwodnienia!

❌Nie nale偶y na raz spo偶ywa膰 zbyt du偶ej ilo艣ci p艂yn贸w poniewa偶 dochodzi do nadmiernego obci膮偶enia uk艂adu kr膮偶enia oraz naszych nerek.

ILE wody pi膰?

Ilo艣膰 wody, jak膮 powinni艣my spo偶ywa膰 zale偶y od BARDZO WIELU CZYNNIK脫W. Jest to m.in. wiek, p艂e膰, stan zdrowia, stan fizjologiczny, poziom aktywno艣ci fizycznej, spos贸b 偶ywienia oraz oczywi艣cie temperatura i wilgotno艣膰 otoczenia.

Warto pami臋ta膰, 偶e:

  1. Zapotrzebowanie na p艂yny wzrasta wraz ze wzrostem temperatury i obni偶eniem wilgotno艣ci powietrza; zwi臋ksza si臋 te偶 na du偶ych wysoko艣ciach w ni偶szej temperaturze.
  2. Zdecydowanie wi臋cej p艂yn贸w powinny tak偶e spo偶ywa膰 osoby aktywne fizycznie.
  3. Zapotrzebowanie ro艣nie wraz ze zwi臋kszeniem warto艣ci energetycznej diety (istnieje zasada, wed艂ug kt贸rej na ka偶dy 1kcal powinni艣my wypi膰 1ml wody), a tak偶e gdy nasza dieta obfituje w bia艂ko, b艂onnik b膮d藕 s贸d

💧Wed艂ug oficjalnych wytycznych Instytutu 呕ywno艣ci i 呕ywienia, zdrowe kobiety powy偶ej 19 roku 偶ycia powinny spo偶ywa膰 dziennie 2 litry p艂yn贸w, a m臋偶czy藕ni 2,5 litra. Jest to ilo艣膰 po uwzgl臋dnieniu wody pochodz膮cej nie tylko z napoj贸w ale tak偶e z produkt贸w spo偶ywczych.

💧Zalecenia 艢wiatowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazuj膮, 偶e osoby doros艂e i dzieci powy偶ej 40kg, powinny dostarcza膰 艣rednio 30-35ml wody na ka偶dy kg masy cia艂a

JAK膭 wod臋 pi膰?

Do wyboru mamy wiele rodzaj贸w wody: sto艂ow膮, lecznicz膮, 藕r贸dlan膮, mineraln膮.

  • Osobom doros艂ym poleca si臋 naturaln膮 wod臋 mineraln膮, najlepiej 艣redniozmineralizowan膮 (czyli o zawarto艣ci sk艂adnik贸w mineralnych 500-1500mg/l),
  • Dzieci oraz kobiety ci臋偶arne i karmi膮ce piersi膮 powinny wybiera膰 wod臋 niskozmineralizowan膮 (<500mg/l) b膮d藕 藕r贸dlan膮.
  • Wody wysokozmineralizowane (>1500mg/l) polecane s膮 g艂贸wnie sportowcom w celu uzupe艂niania traconych elektrolit贸w, jednak warto pi膰 je zamiennie z innymi aby nie doprowadzi膰 do obci膮偶enia nerek.
  • Je偶eli kto艣 cierpi na nadci艣nienie, powinien wybiera膰 wody z nisk膮 zawarto艣ci膮 sodu.

Na ka偶dej butelce powinna widnie膰 informacja o zawarto艣ci poszczeg贸lnych kation贸w i anion贸w.

woda GAZOWANA czy NIEGAZOWANA?

Osoby zdrowe, bez dolegliwo艣ci 偶o艂膮dkowo-jelitowych, mog膮 spokojnie wybiera膰 wod臋 gazowan膮.

❗Je偶eli jednak po posi艂kach pojawiaj膮 si臋 takie objawy jak niestrawno艣膰, zgaga, odbijanie si臋, to z uwagi na wysok膮 zawarto艣膰 CO2 kt贸ry dodatkowo mo偶e podra偶nia膰 przew贸d pokarmowy i nasila膰 dolegliwo艣ci, zaleca si臋 wyb贸r wody niegazowanej.

👪Cz臋sto dyskomfort po zbyt szybkim wypiciu wody gazowanej odczuwaj膮 dzieci, u kt贸rych gaz cz臋sto gromadzi si臋 w jelitach b膮d藕 偶o艂膮dku, powoduj膮c objawy.

Je艣li dotar艂e艣/dotar艂a艣 a偶 tutaj to zapraszam Ci臋 po m贸j filmik na You Tube w kt贸rym dziel臋 si臋 wieloma wskaz贸wkami jak u艂atwi膰 i uprzyjemni膰 sobie codzienne picie wody! Tak aby wyrabia膰 dzienne zapotrzebowanie 馃檪

A tymczasem trzymaj si臋 cieplutko i wracaj do mnie po kolejne wpisy!

Je艣li podoba艂 Ci si臋 ten wpis i chcia艂by艣 pokaza膰 mi, 偶e doceniasz moj膮 prac臋, prosz臋 zostaw mi komentarz lub udost臋pnij ten post dalej 馃檪

Wszystkiego dobrego!

Magdalena :))

Bibliografia:

  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpiecze艅stwie 偶ywno艣ci i 偶ywienia (Dz.U. z 2018 r. poz. 1541).
  • S艂ownik hydrogeologiczny Dowgia艂艂o, Kleczkowski, Macioszczyk, R贸偶kowski red. PIG, Warszawa, 2002.
  • Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. 呕ywienie zdrowego i chorego cz艂owieka; Wyd. Lek. PZWL. Warszawa 2007.
  • Gaw臋cki J. (red.), 呕ywienie cz艂owieka. Podstawy nauki o 偶ywieniu; Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  • Jarosz M. (red.) Normy 偶ywienia dla populacji polskiej, Wyd. I呕呕, Warszawa 2017

Udost臋pnij:

Facebook
Email

Polecane posty:

Media spo艂eczno艣ciowe:

JemyzGlowa.pl

Obeserwuj bloga

Podaj adres e-mail w celu obserwowania tego bloga i otrzymywania powiadomie艅 o dodaniu nowych wpis贸w.

Najpopularniejsze wpisy: